Lite om allt...

Ja jag har funderat lite kring detta med de olika val vi gör och varför?!
Om man brinner för en sak helhjärtat är det då rätt eller fel att försöka få andra att brinna för samma sak?
Eller ska man helt enkelt acceptera att vi alla tänker olika och agerar olika för det behöver ju inte betyda att man inte bryr sig men man kanske lägger vikt vid andra saker istället?? Detta kan röra en mängd olika saker så jag syftar inte till nåt speciellt utan mer allmänt!

En del brinner ju för djur som farit illa, en del för fotboll, någon för hockey osv..måste man vara av samma uppfattning eller tycka likadant som dessa eller kan man umgås ändå utan att dela samma uppfattning /värdering gilla samma saker?

Jag tror så här att oavsett vilken frågeställning, uppfattning eller värdering man än möter på så måste man vara ödmjuk nog och inse att vi alla inte kan och inte heller bör dela samma uppfattning om allt som finns för tänk vad tråkigt livet, tillvaron och samhället i stort hade sett ut?
Nej, respektera att vi alla tycker olika och man behöver inte förringa eller förminska de som inte delar just den uppfattning eller åsikt jag har!?

Om alla hade brunnit för samma saker eller om alla hade valt en och samma inriktning då hade det ju inte blivit några nyanser av nåt utan bara en grå grötig massa!!

Jag är absolut inte felfri och jag kan också störa mig på djurrätts aktivister och fotbollshuliganer mfl men kanske inte så mycket deras åsikter som deras våldsamma handlande eller att vi ska hjälpa djur som far illa i andra länder när vi har så många som far illa här men betyder det via automatik att jag inte tycker synd om djuren? Nej inte alls men jag tycker man kan lägga vikt vid de som finns runt mig och kanske inte i asien tex..
Fotboll, är inte min grej men ska man förbjuda matcher för att det förekommer massa våldsamheter då? Nej!

Alltså jag gillar och glöder för en massa saker men jag kan inte blåsa liv i elden på alla fronter då bränner jag mig, så om mitt engangemang kanske verkar svalt för just din sak eller det du brinner för så betyder det inte via automatik att jag inte bryr mig men jag kanske gör det på mitt sätt!? Alla sätt är bra utan de dåliga och det ena behöver inte utesluta det andra!

Det är ju också så att bara för att man vill en sak väldigt mycket är det inte säkert att man kan av en massa olika anledningar och då kan man ju inte döma de som kanske inte väljer att bry sig lika mycket som mig eller inte alls?!
Det låter kanske flummigt men jag skriver detta för att påminna mig själv om att vi alla behövs och att våra olikheter faktiskt fyller en viktig funktion och som faktiskt berikar våra liv även om det kan vara upprörande när någon inte uppmärksammar min eld och vill underhålla den! Det skadar inte att ha lite eftertanke och försöka se sig själv från utsidan då kanske man inte är så snabb att döma nästa gång!

Vänner t.ex. de kommer ju och går en del har man för livet oavsett vilken väg man väljer och vilka åsikter man har och oavsett hur mycket tid man spenderar tillsammans en del finns bara en kort stund men de är alla lika viktiga egentligen för de männsikor jag mött på min resa genom livet har ju format mig och gjort mig till den jag är idag och det är rätt skönt att vid närmare 40 års ålder kunna säga att jag faktiskt gillar mig själv rätt bra!
Så tack alla de människor jag mött i livet och till de som finns runt mig och tack till alla de jag kommer att möta, jag kan bara hoppas att ni gillar mig för den jag är!
Nog om filosofiska funderingar idag! ha det gott//KRAM Lotta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0